Kostnadsställe, kostnadsbärare och projekt
De tre bokföringsdimensionerna är alltså kostnadsställe, kostnadsbärare och projekt.
Det är lätt att blanda ihop och förväxla de här snarlika begreppen men i korthet kan skillnaderna förklaras så här:
- Med kostnadsställe menas till exempel en avdelning, funktion eller ett ansvarsområde inom ett företag.
- Kostnadsbärare kan vara exempelvis varugrupper som man vill fördela en kostnad på, t ex vitvaror, tillbehör och ljud & bild i en hemelektronikbutik. Ibland är kostnadsbärare och kostnadsställe likställda.
- Ett projekt är (till skillnad från kostnadsställe och kostnadsbärare) inte bundet till räkenskapsår utan kan sträcka sig över flera år.
Så här jobbar du med bokföringsdimensionerna i ditt system
I våra app- och webbjänster har du möjlighet att:
- lägga upp/ändra/ta bort bokföringsdimensioner via inställningarna
- ange bokföringsdimension i samband med kontering
- ange bokföringsdimension på kundfakturor
- ta ut bokföringsrapporterna filtrerat per dimension