E-faktura

– ny funktion i din faktureringsmodul

I faktureringsmodulen har du nu möjligheten att skicka och ta emot e-fakturor. Det innebär en effektivare och snabbare process, som ger dig mer tid till annat.

2023-04-26
Fördelar med e-fakturering
  • För det första är det enkelt att skicka e-fakturor – du slipper ladda ned och maila pdf-fakturor.  

  • För det andra är det smidigt att ta emot e-fakturor – du får in dem direkt i ekonomisystemet färdiga för registrering och de kommer i ett strukturerat format.   

  • Och för det tredje måste företag i offentlig sektor (t ex kommuner) enligt lag ta emot sina fakturor som e-fakturor. Har du kunder inom offentlig sektor så är e-fakturering alltså ett krav. 

Så aktiverar du e-faktura

Då e-faktura är en ny funktion behöver du aktivera den under Abonnemang och Användare. Du ska även bocka i de användare som ska ha tillgång till funktionen. Precis som du gör med övriga funktioner. 

När du skickar din första e-faktura får du upp en ruta för aktivering där du får välja om du även vill kunna ta emot e-fakturor. 

Vilka kan aktivera e-faktura? 

För att kunna aktivera e-faktura i ovan nämnda ruta krävs att du är styrelsemedlem i det aktuella företaget. 

Vad kostar det? 

Det kostar 3,50 kr per utgående och ingående e-faktura, som debiteras månadsvis i efterskott.