Fördelar med e-fakturering
För det första är det enkelt att skicka e-fakturor – du slipper ladda ned och maila pdf-fakturor.
För det andra är det smidigt att ta emot e-fakturor – du får in dem direkt i ekonomisystemet färdiga för registrering och de kommer i ett strukturerat format.
Och för det tredje måste företag i offentlig sektor (t ex kommuner) enligt lag ta emot sina fakturor som e-fakturor. Har du kunder inom offentlig sektor så är e-fakturering alltså ett krav.
Så aktiverar du e-faktura
Då e-faktura är en ny funktion behöver du aktivera den under Abonnemang och Användare. Du ska även bocka i de användare som ska ha tillgång till funktionen. Precis som du gör med övriga funktioner.
När du skickar din första e-faktura får du upp en ruta för aktivering där du får välja om du även vill kunna ta emot e-fakturor.
Vilka kan aktivera e-faktura?
För att kunna aktivera e-faktura i ovan nämnda ruta krävs att du är styrelsemedlem i det aktuella företaget.
Vad kostar det?
Det kostar 3,50 kr per utgående och ingående e-faktura, som debiteras månadsvis i efterskott.