Om mallen Resultatbudget
En resultatbudget är en sammanställning av verksamhetens förväntade intäkter och kostnader och det förväntade resultatet för en viss period. Resultatbudgeten ska visa en viss periods beräknade resultat på olika nivåer.
Här kan du ladda hem en mall i excelformat med beräkningsfunktioner, som underlättar budgetarbetet. Mallen utgår från BAS-kontoplanen, vilket gör det enkelt att hämta uppgifter, lägga in jämförelsetal mm från företagets bokföring.
Tillsammans med mallen får du en pdf-fil som närmare beskriver posterna i resultatbudgeten.
Litet mer om resultatbudget
På några punkter skiljer sig resultatbudgeten åt mellan olika företagsformer.
Ägarlönerna behandlas olika. I ett aktiebolag eller en ekonomisk förening betraktas även ägarnas löner som kostnader, och likaså arbetsgivaravgifterna. I enskild firma och handelsbolag ska vinsten täcka även ägarnas ersättning och egenavgifter. Skatterna behandlas olika.
Aktiebolag och ekonomiska föreningar är skattesubjekt, dvs företaget betalar skatt på sin vinst. I enskild firma och handelsbolag betalar ägarna skatt och egenavgifter på sin del av vinsten. Där budgeterar du alltså inte några kostnader för inkomstskatt i företaget.
Det är oftast mycket lättare att budgetera kostnaderna än intäkterna i resultatbudgeten. Kostnaderna blir för det mesta rena matematiken, medan intäkterna innehåller ett stort mått av rena gissningar, beroende på hur marknaden ser ut.
För att budgetera försäljningen måste du titta på
- vilket pris produkterna ska ha och hur mycket företaget beräknar att sälja av olika varor och tjänster
- företagets sortiment
- företagets marknad
- konkurrensen och utvecklingen i branschen
- vilka marknadsföringsinsatser företaget planerar under året.
Det finns två olika metoder att med ledning av tidigare års resultat gissa hur utvecklingen ska bli: • Trendmetoden: Här utgår du från att den utveckling företaget har haft kommer att fortsätta. • Analogimetoden: Om företaget går in på en ny marknad kan du utgå från hur produkterna har sålts på andra liknande marknader. Om du lanserar nya produkter kan du utgå från hur andra liknande produkter har sålts.
När du gör resultatbudgeten bör du ta ställning till varje månads belopp för sig. Det gäller framför allt för intäkterna och de kostnader som är direkt knutna till intäkterna, exempelvis varukostnader. I ett företag med säsongvariationer är det extra viktigt att du gör resultatbudgeten månad för månad och inte enbart år för år.
Att bara ta årets totala intäkter och kostnader och dela med 12 (eller 11 om du räknar bort semestermånaden) ger i de flesta fall en felaktig bild. Lägg därför viss energi på att hitta en fördelning som bättre överensstämmer med verkligheten.
Utgå gärna från BAS-kontoplanens resultatkonton Det är viktigt att du inte missar någon intäkts- eller kostnadspost. Du kan använda BAS-kontoplanen som checklista.