Frågor & svar!

  • Hur byter jag befintliga kundsamverkanspaket för mina kunder?

    Svar: För kunder som har våra gamla kundsamverkanspaket görs bytet i BL Byråstöd, på samma sätt som beskrivs i denna guide. 

  • Hur lång tid har jag på mig att välja paket för mina kunder?

    Svar: Du behöver göra dina paketval senast 31 oktober. För att dina program ska löpa på utan avbrott är det viktigt att paketvalen görs inom den stipulerade tiden. 

  • Vad händer om jag inte väljer något samarbetspaket för en kund?

    Svar: Om du inte gjort ett val för kunden inom den stipulerade tiden så faktureras din byrå en databasavgift på 49 kr/mån/databas.

  • Flera av mina kunder har inget paket i dag, utan bara lösa delar som e-postportal och tolkning. Krävs det att jag väljer ett paket även för dessa kunder?

    Svar: Ja, du måste välja något av de fyra paketen, t ex BL Go, och därefter välja eventuella tilläggstjänster, t ex e-postportal och tolkning.

  • Kan jag göra mina paketval i BL Administration?

    Svar: Nej, du gör dina paketval i BL Byråstöd där du får en helhetsbild över byråns alla molndatabaser.

  • Ingår byråstödet i mitt BL Byrå?

    Svar: Ja, byråstödet ingår i BL Byrå.

  • Vem faktureras för samarbetspaketen?

    Svar: En nyhet är att du nu kan välja om byrån eller kunden ska vara mottagare av fakturan för samarbetspaketet. För BL Mini kan dock endast byrån vara fakturamottagare.

  • Behöver jag fortfarande betala molnlagringskostnaden på 349 kr/månad?

    Svar: Nej, i nästa period faktureras du för de nya paketen och slipper den molnlagringskostnad som du betalar i dag.

  • Finns det någon lösning för bara arkivering av inaktiva kunders redovisning?

    Svar: Ja, det finns en lösning för arkivering av inaktiva kunder. Lagringen kommer att vara kostnadsfri*. Kunder som du avser att arkivera behöver du inte ange mailadress eller personnummer på.

    *Arkiveringen är kostnadsfri, och innebär att du inte kan se kundens data eller arbeta med kunden. En kostnad på 690 kr tillkommer vid upplåsning av en arkiverad kund.

  • Vad händer med företagsdatat i mina kunders gamla kundsamverkanspaket när jag byter till de nya samarbetspaketen?

    Svar: All företagsdata kommer att finnas kvar efter bytet och synas i de nya samarbetspaketen. Ni använder samma program/applikation som vanligt och hittar företagsdatat på samma ställen som vanligt.

  • Påverkas BL Bokslut och BL Skatt av valet av samarbetspaket?

    Svar: Nej, företagsdata i våra boksluts- och skatteprogram lagras i egna databaser och påverkas inte.