6. Gör dina befintliga kunder jättenöjda
Normalt kommer den största delen av nya kunder i redovisningsbranschen på rekommendation av befintliga. Alltså att dina nuvarande kunder, som tack vare att de är så nöjda med dig, ditt bemötande och din kunskap, rekommenderar dig och din byrå till sina företagarvänner och bekanta, och det helt kostnadsfritt! Kom ihåg att göra dina befintliga kunder jättenöjda – företagare pratar med varandra!
7. Vässa din hisspresentation
Tänk att du är på en trevlig tillställning och just då träffar du den där företagaren som du väldigt gärna skulle vilja ha som kund. Nu skulle det vara jättebra att kunna informera om vad du gör och eventuellt imponera lite, gärna snabbt och tydligt också. Då duger det tyvärr inte att bara berätta att du jobbar på eller äger en redovisningsbyrå. Det är lite för anonymt och otydligt. Eventuellt framkallar det kanske dåliga erfarenheter också hos din tilltänkte kund.
I stället behöver du väcka företagarens intresse genom att förklara vad du kan göra för honom eller henne i lite mer målande ordalag. Hur du till exempel hjälper andra företagare att lyckas och att du brinner för att utveckla och utmana. Vad som är din specialitet, ditt expertområde, och hur just du kan hjälpa den här kunden på bästa sätt. Förbered en sådan här presentation och lär dig den som ett rinnande vatten, då har du precis ökat dina chanser att få dina drömkunder med många, många procent.
8. Gör dig oumbärlig
Pengar, tid och trygghet är tre viktiga saker för en företagare och kan du hjälpa din kund att uppnå dessa kommer du inte att bytas ut i första taget. Pengar kan tyckas självklart och här kan det både handla om att tjäna eller spara pengar. Tid är en underskattad del när man pratar företagande. Om företagaren kan få mer tid till sin familj och sin hobby kan det vara det guld värt. Kan du även hjälpa till med trygghet för din företagare, så att han eller hon kan sova gott om natten, ja då ser sig inte kunden om efter andra alternativ.
9. Ta hand om dig själv (också)
Du brinner säkert för att ta hand om dina kunder och göra dem så nöjda som möjligt. Detta brukar i alla fall vara många redovisningskonsulters signum. Dock har dessa också en tendens att glömma bort sig själva ibland.
Eftersom just du med största sannolikhet kommer att vara den viktigaste personen i ditt företag är det också viktigt att du själv mår så bra som möjligt. Om din hälsa eller motivation inte längre är där den borde vara utsätter du både ditt företag och dig själv för en onödig risk. Det här är enkla råd, men ät bra, motionera ibland och hitta rätt balans i livet. Då har du en lysande framtid med ett jätteroligt jobb.