Fakturering

Fakturering

– vi förenklar ditt företags fakturering

 Faktureringen är den roligaste delen i företagets administration – det är här pengarna kommer in. Effektiva faktureringsrutiner gör att du inte behöver ligga ute med pengar utan kan se till att de belopp du fakturerat snabbt kan förräntas och stärka företagets likviditet och lönsamhet.

 Intressanta artiklar om fakturering

Temasidor - Fakturering – fakta, tips och råd – Bjorn Lunden - ctl00_cph1_DynamicControlContainer1_po_9814_dc9814_cArticleListpg2583_ctl00
E-fakturering

E-fakturering omfattar all hantering av EDI-fakturor (elektroniska fakturor) – både inkommande och utgående, samt import från externa system. Det är en säker och effektiv metod att skicka och ta emot leverantörsfakturor digitalt. Mycket sker per auto...

Läs mer »
Temasidor - Fakturering – fakta, tips och råd – Bjorn Lunden - ctl00_cph1_DynamicControlContainer1_po_9814_dc9814_cArticleListpg251_ctl00
Bokföra faktura

Här får du en genomgång av hur du bokför fakturor – med praktiska konteringsexempel som visar kontonummer och sida.

Läs mer »
Temasidor - Fakturering – fakta, tips och råd – Bjorn Lunden - ctl00_cph1_DynamicControlContainer1_po_9814_dc9814_cArticleListpg8851_ctl00
5 tips för att få betalt snabbare

Att få betalt snabbt är viktigt för alla företagare. Om det dröjer innan du får in pengarna kan det faktiskt bli ganska kostsamt. Här listar vi fem tips på hur du kan utforma dina faktureringsrutiner för att få betalt snabbare.

Läs mer »
Temasidor - Fakturering – fakta, tips och råd – Bjorn Lunden - ctl00_cph1_DynamicControlContainer1_po_9814_dc9814_cArticleListpg2584_ctl00
Leverantörsreskontra

En leverantörsreskontra fungerar som en databas med leverantörer och är ett enkelt sätt att få en överblick över sina leverantörsfakturor. I en leverantörsreskontra registreras inkommande fakturor och du kan se aktuell status och tidigare köp hos leverant...

Läs mer »

Frågor och svar om fakturering

  • Har kunden rätt till 30 dagars betalningstid?

    Svar: 
    Nej, köparen har ingen lagstadgad rätt till kredit. Om du och köparen inte i förväg har kommit överens om betalningstidpunkt är köparen skyldig att betala när du som säljare begär det. Ni kan dock komma överens om en kredittid, dvs att betalningen ska ske ett visst antal dagar efter köpet. Det är mycket vanligt att man gör så genom att säljaren på fakturan eller i köpeavtalet anger 10, 20 eller 30 dagars betalningstid. Tänk dock på att dröjsmålsränta normalt inte får tas ut förrän tidigast efter 30 dagar.

    Stora kunder kan ibland kräva 30 dagars betalningstid och är inte villiga att backa på det. Även kommuner och myndigheter m fl kräver ofta längre betalningstid.

  • När kan jag ta ut dröjsmålsränta och hur mycket?

    Svar:
    Enligt räntelagen kan man normalt inte ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar – så många kunder väntar till dess med att betala fakturan, oavsett om det står 10, 14 eller 20 dagar på den. Bara om det finns ett i förväg uppgjort avtal (t ex ett konsultavtal) om kortare betalningstid än 30 dagar, kan dröjsmålsränta tas ut tidigare. Enligt räntelagen får du utan avtal ta ut en dröjsmålsränta med högst gällande referensränta plus 8 procentenheter. Men även här gäller att parterna kan avtala om andra villkor, t ex en betydligt högre dröjsmålsränta.

    Vid fakturering till en konsument måste du meddela kunden minst 30 dagar i förväg om att utebliven betalning medför dröjsmålsränta. Du bär därför skriva på fakturan att dröjsmålsränta kommer att tas ut efter 30 dagar. ange att du kommer att ta ut dröjsmålsränta vid sen betalning. Om du meddelar kunden först senare, t ex i en betalningspåminnelse, räknas de 30 dagarna från datumet för påminnelsen.

  • Vad är en kontantfaktura?

    Svar:
    En kontantfaktura är en speciell form av fakturering som innebär att företaget upprättar en faktura och tar betalt direkt vid försäljningstillfället, antingen kontant eller med kort. Om kontantfakturan uppfyller bokföringslagens krav på en verifikation finns inget krav på registrering i ett kassaregister.

    Innehållet i kontantfakturan ska vara sådant att man genom dess uppgifter kan identifiera kunden. Därför behöver du ange kundens namn och adress när du registrerar kontantfakturan. Andra uppgifter som behöver finnas med är till exempel datum, vad fakturan avser och vilket belopp det handlar om. Varje enskild kontantfaktura ska ha ett löpnummer, sparas i ursprungligt skick och bokföras enligt reglerna för bokföring av fakturor. Senast påföljande arbetsdag ska den kontanta betalningen av kontantfakturan bokföras.

  • Vilka uppgifter ska finnas med på fakturan?

    Svar: 
    För att ett dokument ska räknas som en faktura enligt momsreglerna ska följande uppgifter finnas med:

    • fakturadatum
    • fakturanummer
    • säljarens organisationsnummer
    • säljarens och köparens namn och adress
    • transaktionens art och omfattning
    • leveransdatum
    • momsunderlaget för varje momssats
    • tillämpad momssats
    • moms att betala.

    Fakturan måste även innehålla uppgift om att dokumentet är en faktura och inte någonting annat. Det görs ofta genom att ordet faktura står versalt uppe till höger på dokumentet. Vid EU-handel, vinstmarginalmoms, momsfri försäljning mm finns ytterligare krav.

    På aktiebolags fakturor måste enligt aktiebolagslagen följande uppgifter finnas med:

    • bolagets officiella företagsnamn
    • bolagets (styrelsens) säte om detta inte sammanfaller med den adress som anges på fakturan.
    • Om företaget vill åberopa sitt godkännande för F-skatt vid försäljning av tjänster ska detta anges på fakturan.

Vi kan hjälpa dig!

Fyll i dina uppgifter eller ring oss på 0650-54 14 00, så hjälper vi dig!