Starta eget – några ord på vägen…
Det kan finnas många anledningar till att vilja starta företag. Man kan dela upp motiven i positiva och negativa.
Positiva motiv
Med positiva motiv menar vi att du startar företag därför att du
- är väldigt intresserad av något speciellt, är besjälad av en idé
- är väldigt duktig på något speciellt
- vill tjäna mycket pengar
- vill förverkliga dig själv
- vill kunna styra din tid bättre
- känner att du vill ha större frihet.
Negativa motiv
Du kan starta företag för att du
- inte längre vill vara anställd
- lockas av att ”allt” är avdragsgillt för en företagare
- ser en möjlighet att tjäna svarta pengar
- har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Tänk efter vilka dina motiv är. Om det är så att du enbart har negativa motiv kan det vara bättre att avstå.
Affärsidén viktigast…
Den viktigaste förutsättningen för att lyckas driva ett företag långsiktigt är att affärsidén håller, dvs att du med dina varor eller tjänster möter ett behov som finns på en marknad.
Affärsidén bör vara enkel och kort. Den behöver inte vara helt ny. Du kanske kan tränga dig in bland flera andra företag med exakt samma affärsidé. Men det är ofta en fördel om affärsidén är ny.
Det kan vara att:
- du säljer en etablerad tjänst eller produkt på ett helt nytt sätt
- du inriktar dig på en helt ny kundgrupp eller
- det är en helt ny tjänst eller produkt.
Affärsidén bör vara enkel och kort. Den behöver inte vara helt ny. Du kanske kan tränga dig in bland flera andra företag med exakt samma affärsidé. Men det är ofta en fördel om affärsidén är ny.
Det kan vara att:
- du säljer en etablerad tjänst eller produkt på ett helt nytt sätt
- du inriktar dig på en helt ny kundgrupp eller
- det är en helt ny tjänst eller produkt.
…och att nå ut med den
Det har funnits många lysande affärsidéer som aldrig fått luft under vingarna. Helt enkelt för att de inte träffat målgruppen. En genomtänkt marknadsföring med rätt budskap vid rätt tidpunkt till rätt målgrupp är A och O för att få kunderna att välja dina produkter. I dag är kanalerna många och traditionella metoder som annonsering ger sällan det resultat som man behöver på sina kampanjer.
Också ska ju det administrativa skötas…
En viktig fråga när du startar ett företag är om du ska sköta administrationen själv eller om du ska leja bort den till en redovisningskonsult. Många väljer att sköta vissa delar själv, t ex bokföring, och fakturering, och leja bort annat – som bokslut och deklaration.
Ett vanligt argument för att leja bort redovisning och administration är att du som företagare ska ägna dig åt det du är bra på, och att redovisningskonsulten är bra på att sköta pappren. Det ligger något i det, men samtidigt får du som företagare en nyttig inblick i ditt företags ekonomi om du sköter åtminstone delar av administrationen själv (såvida du inte är allergisk mot allt som har med pappersarbete att göra).