Arbetsgång för bokslut:
1. Förbered inför bokslutet
Innan du börjar upprätta ditt bokslut och en eventuell årsredovisning ska du kontrollera att alla transaktioner är bokförda samt att alla balanskonton är avstämda. Det är också viktigt att begära in alla underlag som krävs för att dokumentera ditt bokslut. För att underlätta ditt arbete vill vi tipsa om våra bokslutsguider. Guiderna hjälper dig att steg för steg stämma av alla konton inom de olika kontogrupperna samt påminner också om vilka underlag som bör finnas i din bokslutspärm eller i dina digitala underlag.
2. Stäm av balansen
En avstämning innebär att alla balanskonton i balansrapporten ska gås igenom och stämmas av mot verkligheten per bokslutsdagen. Exempelvis ska saldot på bankkontot (konto 19xx) stämmas av mot bankens kontoutdrag och saldot på skattekontot (konto 1630) ska stämma mot kontoutdraget från Skatteverket.
Tips! För att undvika ett alltför omfattande arbete i bokslutet rekommenderar vi att en avstämning görs varje månad för att ha kontroll över alla konton under räkenskapsåret.
Klicka på länkarna nedan för att se arbetsgång för respektive konto/kontogrupp:
Anläggningstillgångar
Immateriella tillgångar
Byggnader, mark och markanläggningar
Maskiner och inventarier
Finansiella anläggningstillgångar
Omsättningstillgångar
Varulager
Övriga kortfristiga fordringar
Skattekonto
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
Kortfristiga placeringar
Kassa och Bank
Eget kapital
Eget kapital
Obeskattade Reserver
Obeskattade reserver
Avsättningar
Avsättningar
Långfristiga skulder
Banklån
Kortfristiga skulder
Leverantörsskuld
Momsskuld/fordran
Personalens skatt och skuld för sociala avgifter
Upplupna lönekostnader
Övriga kortfristiga skulder
3. Analysera resultaträkningen
I resultaträkningen kan du utläsa bolagets resultat under räkenskapsåret (intäkter – kostnader). I bokslutet bör du kontrollera och analysera resultaträkningen för att se att allt ser rimligt ut. Se arbetsgång:
Analys av resultaträkningen
4. Slutför bokföringen
Efter att alla balanskonton är avstämda och resultaträkningen är kontrollerad och analyserad, ska eventuella obeskattade reserver (överavskrivningar och periodiseringsfond) bokföras. Det sista steget i bokslutet är sedan att bokföra skatteskulden och årets resultat. Se arbetsgång:
Ytterligare bokslutsåtgärder
5. Upprätta årsredovisning
Årsredovisningen ska upprättas enligt god redovisningssed och ska för ett mindre aktiebolag bestå av följande delar:
- Förvaltningsberättelse
- Balansräkning
- Resultaträkning
- Tilläggsupplysningar
Underskrift
Årsredovisningen ska undertecknas av alla i styrelsen och eventuell vd. Årsredovisningen anses vara upprättad den dag samtliga styrelsemedlemmar har skrivit under. Det ska vid varje styrelsemedlems underskrift finnas ett datum, oavsett om årsredovisningen kommer att dateras samma dag. Fastställelseintyget (se nedan) ska skrivas under av en styrelseledamot eller vd och innehålla datum för bolagsstämman.
Viktiga datum
Årsredovisningen (och eventuell revisionsberättelse) ska läggas fram på den ordinarie bolagsstämman som ska hållas inom sex månader från räkenskapsårets utgång. På denna stämma ska ägarna besluta om bland annat fastställelse av resultat- och balansräkning samt om hur resultatet ska disponeras. Att ägarna fastställt detta ska intygas i ett fastställelseintyg.