Lite om företagsekonomi – nyckeltal
Företagsekonomi är ett vitt begrepp som omfattar redovisning, finansiering, marknadsföring, prissättning, produktkalkylering, organisation, mm. I flera av våra böcker kommer vi in på hur olika ekonomiska nyckeltal kan beräknas och hur de kan användas för att stärka företags lönsamhet, mm.
Vad är nyckeltal?
Ekonomiska nyckeltal syftar till att ge överskådlig och tydlig information om företagets ekonomi.
Nyckeltalen byggs upp med hjälp av information från balans- och resultaträkningen. Den övergripande tekniken vid beräkning av olika nyckeltal är att ställa olika poster i redovisningen i relation till varandra. Med hjälp av dessa relationstal får du en tydligare bild av företagets styrkor och svagheter.
Nyckeltalen behöver dock inte vara relationstal. Det kan även vara poster av särskilt intresse som du plockar direkt från redovisningen, t ex försäljning och personalkostnader månad för månad.
Nyckeltalens syften
Det främsta syftet med att arbeta med olika nyckeltalsanalyser är att arbetet ska leda till handfasta åtgärder som ökar företagets lönsamhet.
Nyckeltalen fungerar som ett verktyg i företagets ekonomiska styrning. Ekonomistyrning handlar mest om en löpande analys av det egna företagets ekonomiska tillstånd, men även om bevakning av externa företag såsom viktiga konkurrenter, kunder och leverantörer.
Internt används nyckeltal i både bakåt- och framåtblickande syfte. Det kan handla om analys av företagets ekonomiska utveckling fram till den senaste bokslutstidpunkten, men också om den ekonomiska planeringen för kommande perioder. I det senare fallet kan nyckeltal användas för att sätta upp olika resultatmål och budgetar för kommande räkenskapsår.
Den externa användningen av nyckeltal har flera viktiga huvudområden. Nyckeltal kan med fördel användas vid konkurrentanalyser för att jämföra ditt eget företag med de viktigaste konkurrenterna på marknaden. Nyckeltal används också vid exempelvis kreditbedömning av viktiga kunder och leverantörer.
Nyckeltalens indelning
Nyckeltalen kan delas in i grupper utifrån deras syfte. De vanligaste grupperna är:
- likviditets- och soliditetstal
- marginaltal
- avkastningstal
- nollpunkt (break-even)
- kapitalbindning.
Varierar mellan olika branscher
Varje bransch och verksamhet har unika egenskaper som gör att vissa nyckeltal inte passar i just den branschen, medan andra är mer lämpliga.
Det finns stora skillnader mellan tillverkande företag, tjänsteföretag och handelsföretag.
I det tillverkande företagets balansräkning har maskiner och inventarier en dominerande ställning. Avskrivningar och räntekostnader utgör normalt den största delen i kostnadsmassan.
I tjänsteföretaget finns inte motsvarande kapitalstruktur. Här är humankapitalet, dvs värdet av medarbetarnas samlade erfarenhet och kompetens, det väsentliga. Eftersom detta inte tas med i affärsredovisningen, koncentreras analysen istället till personalkostnaderna och utdebiteringen av utförda tjänster.
I handelsföretaget fokuseras analysen huvudsakligen på marginalerna i verksamheten samt på kapitalbindning i varulagret.
Generellt kan man säga att kapitalintensiva företag, framförallt tillverkande företag, har de viktigaste nyckeltalen i olika relationer mellan balans- och resultaträkning samt i kapitalbindningen. I personalintensiva företag finns däremot de viktigaste nyckeltalen bland resultaträkningens poster.
Du kan läsa mer om olika nyckeltal, hur de beräknas och medelvärden för olika branscher i boken Företagets ekonomi.