På samma sätt som för inkomstbegrepp (inkomst, inbetalning, intäkt) finns olika begrepp för företagets resursförbrukning utifrån olika tidpunkter.
För att beskriva ett företags utflöde av resurser finns följande tre begrepp:
-
utgift
-
utbetalning
-
kostnad
En utgift uppstår vid anskaffningstidpunkten för en speciell resurs, vanligen en vara eller en tjänst. Begreppet utgift är ur redovisningssynpunkt, på samma sätt som begreppet inkomst, knutet till fakturerings- eller betalningstidpunkt.
Med utbetalning menas tidpunkten när företaget betalar utgiften. Utbetalningen består av det faktiska belopp som företaget betalar för en viss utgift.
En kostnad definieras som en periodiserad utgift. Periodisering av utgifter innebär att utgifterna hänförs till en viss tidsperiod, t ex ett år eller en månad. Företagets kostnader uppkommer i takt med resursförbrukningen i verksamheten. Det är först när företaget förbrukar en resurs som en kostnad uppstår (det kan dock mycket väl ha uppstått en utgift och även en utbetalning). Kostnaden har alltså ingenting med anskaffningstidpunkten eller betalningstidpunkten för en resurs att göra. Istället är det tidsperioden för när resurser förbrukas som avses.