Mätbarhet A och O inom direktmarknadsföring
Mätbarhet är nyckelordet för all direktmarknadsföring. Allt du gör ska kunna mätas. Du vet så småningom precis hur mycket du får tillbaka på varje satsad krona.
I de flesta företag är det så att 20% av kunderna står för 80% av omsättningen. Genom direktmarknadsföring kan du bygga upp ett lojalitetsförhållande med dessa dina bästa kunder.
Inte bara en reklamkanal
Direktmarknadsföring är inte bara en reklamkanal utan även ett bra sätt att kommunicera med kunderna. Genom direktmarknadsföring kan du föra en personlig dialog med var och en av dina kunder.
DM är inte bara ”reklambrev”. Framgångsrika DM-kampanjer utnyttjar ofta en kombination av flera kanaler. För småföretag handlar det oftast om
- annonser (tryckta och/eller på nätet)
- direktreklam (adresserad eller oadresserad, per post och/eller e-post)
- telemarketing.
Här kan du läsa en artikel om direktreklam (DR) »